Alle leilighet skal ha godkjent røykvarsler og brannslukkeutstyr, enten pulverapparat/skumapparat eller husbrannslange. 

Brannslukkeutstyret skal følge leiligheten ved salg.

Eier har ansvar for å kontrollere at brannslukkeutstyr og brannvarsler fungerer.


Branninstruks 2024 Rubina Ranas gate 7.pdf








Borettslaget har valgt å spesifisere  husleien på henholdsvis renter, avdrag, fjernvarme, bredbånd og felleskostnader. Dette for å gi en best mulig oversikt over hvordan kostnadene fordeler seg. Dette er likevel ikke en nøyaktig fordeling da man ikke justerer enkeltposter hver gang fjernvarmeprisen eller rentenivået endrer seg. Målet er å ha en stabil husleie samlet for alle postene.

Bredbåndstillegg er leilighetens kostnad for standard kabel-tv og Internett.

Fjernvarmetillegg er leilighetens kostnad til oppvarming og varmtvann.

Felleskostnader er kostnadene knyttet til driften av borettslaget.

Renter utgjør renter av fellesgjelden som er knyttet til den enkelte leilighet.

Avdrag utgjør avdrag av fellesgjelden som er knyttet til den enkelte leilighet.

 


For å øke sikkerheten i fellesarealene har borettslaget installert kameraovervåkning etter vedtak på generalforsamlingen 27.03.2025.

Styret vurderer den største risikofaktoren i borettslaget til å være at uvedkommende tar seg inn i bygget. Vi har tidligere opplevd flere uønskede hendelser, blant annet innbrudd, skadeverk og tyveri i fellesområdene. Kameraovervåkningen er derfor et tiltak for å forebygge slike hendelser, avskrekke uvedkommende og kunne sikre bevis dersom noe skulle skje.


Hvor overvåker vi?

Kameraene dekker kun fellesområder:

  • Inngangspartiet ved hovedinngangen

  • Inngangspartiet mot bakgården

  • Mellomgangen med oversikt over dørene til bodområdene og adkomsten fra garasjen

Det er ingen overvåkning av private områder.


Hvordan håndteres opptak?

  • Opptak lagres lokalt i bygget

  • Alle opptak slettes automatisk etter 7 dager

  • Kun styrets medlemmer har tilgang til opptakene via sikker innlogging

  • Harddisken med opptak er kryptert for å sikre data ved tyveri

Siden opptak slettes automatisk etter én uke, har styret vurdert det som et tungtveiende behov å ha fjerntilgang for å kunne sikre opptak dersom en hendelse varsles mens vi ikke er fysisk til stede. Tilgangen brukes kun ved konkrete behov, og all bruk loggføres og dokumenteres.


Har du spørsmål?

Ta kontakt med styret på teaterkvartalet.bygg10@gmail.com dersom du har spørsmål om kameraovervåkningen.

Borettslaget har bygningsforsikring i Protector Forsikring. 

Oppstår skade i boligen, forsøk å begrense skadeomfanget mest mulig og prøv å kartlegge hva som er årsak til skaden. 

Kontakt deretter styret i borettslaget og opplys om skaden på e-post: teaterkvartalet.bygg10@gmail.com

Det er viktig at den enkelte beboer tegner innboforsikring.

Borettslaget er medlem av Grønland beboerforening. Her er det mye nyttig informasjon om bomiljø, aktiviteter og utvikling i bydelen.

Her er lenke til husordenreglene.

Borettslaget har lagt til rette for individuell nedbetaling av fellesgjeld (IN-ordning). 

Gjelden kan innfris helt eller delvis, men ikke mindre enn kr 30 000,- per innbetaling.  

Innbetaling kan gjøres to ganger pr år. Betalingen må være OBF i hende senest 10. mars eller 10. september. 

Før innbetaling må andelseier kontakte OBF v/Tommy Kongevold Skåland, e-post tks@obf.no / tlf.479 12 493, minimum en måned før fristene ovenfor for opprettelse av avtale om nedbetaling av gjeld.

Innbetaling er belagt med et ekspedisjonsgebyr på kr 2 700,- for betaler, og i tillegg beregner enkelte banker eget gebyr. Det kan derfor være lurt å foreta færre og større betalinger fremfor mange små. Gebyrene faktureres etter at innbetaling er registrert hos OBF.  

Borettslaget har elektroniske låser. 

Eier av leiligheten kan bestille brikker på Oslo Låsservice sin nettside: https://www.oslolasservice.no/bestill-adgangsbrikker

Det er viktig at tap av brikke meldes fra til Oslo Låsservice system@oslolasservice.no slik at den kan slettes. Dette er viktig for at ikke brikker som er på avveie kan benyttes av uvedkommende. 


Borettslaget har Defigo porttelefon, hvor styret registrerer eier av leilighet. Eier kan legge til flere beboere, se her for info. 

Eier og de som eier gir tilgang til, laster ned Defigo app som brukes for å kommunisere med de som ringer på, og til å åpne inngangsdøra. I appen kan man gjøre tilpasninger, f.eks. hva som vises på skjermen ved inngangsdøra, se brukerveiledning for appen.

Ved salg av leilighet må ny eier sende e-post til styret (teaterkvartalet.bygg10@gmail.com) med informasjon om leilighets nr., navn, telefon nr. og e-post. Styret registrerer ny eier og deaktiverer tidligere eier.

Etter at vi gikk over til å bruke Defigo - virker ikke dørtelefonene annet enn når en ringer på ringeklokken ved hver andelseiers inngangsdør. Noen har ønsket å fjerne denne, da den kanskje ikke er av den peneste sorten. Styret har behandlet dette og vi har vedtatt at vi ønsker å opprettholde muligheten til å kontakte hverandre uten at en må bruke telefon eller banke på. Portelefonene er koblet i serie. Intill videre har vi besluttet at portelefonene må stå som de er i dag.

Borettslaget har ingen egne parkeringsplasser. 

Beboere som ønsker parkeringsplass henvises til det underjordiske garasjeanlegget som har beliggenhet under hele De nye Grønlandskvartalet, med innkjøring fra Rubina Ranas gate og Platous gate. 

Det er begrenset med parkeringsplasser, men beboere tilknyttet De nye Grønlandskvartalene har forkjøpsrett ved overdragelser, så fremt parkeringsplassen ikke følger leiligheten. 

Dersom du ønsker parkeringsplass, følg med på utlysninger på Naborom og på www.finn.no.

Nøkler til postkasse kan kjøpes i enhver nøkkelsliperbutikk. 

Borettslaget har elektronisk postkasseskilt, har du behov for å endre på teksten: send e-post til styret: teaterkvartalet.bygg10@gmail.com

Markisemannen er valgt som leverandør av solskjerming til leilighetene i borettslaget. 

Beboerne har anledning til å montere markiser med eller uten rett kappe. Det er en del tilvalg på motor etc. men det blir spesifisert av tilbudet som kommer. For de små vinduene tillater styret screening. Utvendige persienner og markiser er ikke tillatt over små vinduer.

Det er viktig at alle kildesorterer søppel, og kaster i riktig container.

Plast, matavfall og restavfall i containerne til høyre, papir/papp i containere til venstre.

Hvis alle sorterer og putter i riktig container, sparer borettslaget kostnader, det hjelper til med å holde felleskostnadene nede.

Borettslaget får høye regninger på søppel som er sortert feil!

 Det er forbudt å sette fra seg store gjenstander i søppelrommet eller andre steder i bygget. 

Store gjenstander må lagres i egen bod til det kommer container, eller leveres på nærmeste gjenvinningsanlegg. 

Vaktmesteren har fullmakt til å kaste ting som evt. blir lagret i fellesområdene. Eier av søppel som settes i fellesområdene vil få tilsendt regning for bortkjøring av søppel i henhold til vaktmesteren sin gjeldene prisliste.


Forhåndsvis vedlegget Avfallshandtering 2025.pdf


Borettslaget har gjennom DNG Drift avtale med Vaktmester Andersen AS om utførelse av tjenester i fellesområdene. Avtalen ble reforhandlet i 2024.

Vaktmesteren heter Imprachim og har telefon 96003890. Kan nås på epost:imprachim@vaktmesterandersen.no

Avdelingsleder Aleksandar Babic, som kan kontaktes på e-post aleksandar@vaktmesterandersen.no eller telefon 45 48 89 79.


Dersom beboere har problemer i sin leilighet som ligger utenfor ansvarsområdet til borettslaget, kan beboerne kontakte vaktmesteren for hjelp. Vaktmesteren vil da utbedre problemet eller bestille en håndverker som de har avtale med. Dersom beboere benytter seg av denne tjenesten vil de bli fakturert i henhold til Vaktmester Andersen AS sin gjeldende prisliste.

Det følger med en perm til hver leilighet hvor det fremgår hvilke materialer som er brukt og hvordan dette bør vedlikeholdes. 

Vi har lagt ut de fleste dokumentene som beskriver innholdet i leilighetene og hvilket vedlikehold som er anbefalt.  

Dokumentene finner man i Filarkivet

Bruksoverlating er ikke tillatt uten styrets samtykke og godkjennelse av leietaker. 

Søknad om bruksoverlating skal skje skriftlig til styret. Normalt vil det bli gitt godkjenning i samsvar med § 5-5 og § 5-6 i borettslagsloven. 


Lufting av radiatorer

Opplever du at radiatoren din ikke varmer like godt som før, eller at den gir fra seg klukkelyder? Dette kan være tegn på at det har samlet seg luft i systemet. Luft i radiatorene kan føre til redusert varmeeffekt og ujevnt oppvarmede rom.

Heldigvis er det enkelt å lufte radiatorene selv. Ved å slippe ut luft som har samlet seg i systemet, sørger du for at varmen fordeles jevnt, og du får bedre effekt ut av oppvarmingen.

Radiatorene skal minst luftes to ganger i året – ved starten og slutten av fyringssesongen.

For mer detaljerte instruksjoner og flere nyttige tips, anbefaler vi å besøke BilligVVS sin nettside: Slik lufter du radiatoren.

Dette sikrer en mer effektiv oppvarming og et bedre inneklima for alle.


Bygget har et ventilasjonssystem med vifter på taket. Det er derfor viktig at ingen monterer kjøkkenvifter eller vifter på badet med egen motor. Det er også viktig at man har ventilene i leiligheten åpne. For å få riktig avtrekk i leiligheten må det tilføres ny luft inn. Husk også å rengjøre/bytte filtrene i ventilene med jevne mellomrom. Under finner dere link til et par eksempler på  kjøkkenventilatorer som er godkjent, uten motor : 


Røroshetta Slide 

Lausanne 60 W CV.

Thermex central cv1200

zip-screen fra Fasadeprodukter. Hvis noen ønsker å benytte tilbudet kan de ta kontakt med :

Bendik Sandøy i Fasadeprodukter 

mobil 413 05 614 Fasade produkter Tilbud Teaterkvartalet .pdf

epost bendik.sandoy@fasadeprodukter.no.