MISTET BRIKKE OG NØKKEL

Postet av 0473 Borettslaget Teaterkvartalet Bygg 10 den 19. Jun 2024

Hei Det er funnet en brikke og en nøkkel, den som har mistet den kan ta kontakt med Jørn Grønn-Nielsen 995 85 925



Litt informasjon fra DNG drift og DNG garasje

Postet av 0473 Borettslaget Teaterkvartalet Bygg 10 den 13. Jun 2024

Hei.

Her kommer litt informasjon fra styrelederen i DNG drift ( tidligere DNG vel ) og DNG garasje. 

Per-Gunnar Skotåm

Styreleder DNG Drift

DNG Garasjesameie

DNG Fjernvarmesameie I+II

Tlf: 95231129


VAKTMESTERAVTALEN

Dng Drift sitt styre vurderte tre innkomne tilbud som var kommet inn medio mai. Vi besluttet å forlenge avklaringsperioden, og Vaktmester Andersen var villig til å forlenge eksisterende driftsavtale fram til 1. juli.

Vi hadde bedt tilbyderne om å prise ut fra vaktmester hos oss 7.5 timer daglig. Bare en av tilbyderne (Oslo og Viken vaktmesterservice) hadde gjort dette. Ren Service hadde priset vaktmester 5 timer pr. dag, og mente dette var nok for å tilfredsstille de krav og forventninger vi har til tjenesten. Vaktmester Andersen hadde ikke svart på omfanget av daglig tilstedeværelse. Vi hadde bedt om pris for rengjøring av søppelrom og søppelconteinere 4 ganger pr år. En tilbyder hadde bakt dette inn i helheten, mens 2 hadde priset dette utenom. Gustav Gunnerud la alle tre tilbudene inn i et regneark og vektet utfra hva som var prissatt for å kunne sammenligne riktig. Tilbudene var forholdsvis like prismessig men med variasjoner blant annet prissetting av vaktmesterdelen og grøntdelen. Styret er ved første gangs behandling ikke fremmed for å ta vaktmester fra  en leverandør og grønt fra en annen. Det siste ikke nødvendigvis bare prismessig, men for å få høgere kvalitet på tjenesten. Uten at noe er vedtatt, ligger det an til at vi kan få levert vaktmestertjenester med bedre kvalitet enn i dag for ca. 120 000 mindre. Så vil det vurderes hvorvidt vi bør bruke omtrent tilsvarende mer på grønt enn i dag..

Jan Mehlum og undertegnede hadde oppfølgingsmøter med de tre leverandørene 3 og 4 juni. Hver leverandør priser nå rengjøring søppelrom/conteinere separat pr. gang, så står vi friere til å bestille etter behov. Det bakes altså ikke inn i sjølve vaktmesteravtalen annet som en opsjon.

Vi har også tatt teknisk oppstart og nedstenging av fjernvarmesentralene ut av vaktmesteravtalen. Dette er kompetanseoppgaver som det har vært vanskelig å få skiftende vaktmestre til å ivareta de siste 2 år.

Vi har derfor vært nødt til å rekvirere vår faste rørlegger på anleggene Kai Holter as til å gjøre dette som ekstraoppdrag høst og vår uansett. Vaktmesteroppgavene vil nå begrenses til sjekk på lekkasjer og ulyd pumpene o.l. samt etterfylling trykktank om nødvendig.

Vi venter på siste innspill fra en av leverandørene (VA) i dag ,som også innebærer innspill/tilbud om refusjon knyttet til overfakturering, orientert om på fellesstyremøte i Januar.

Styret i DNG Drift vil ventelig om få dager denne uka ta en avgjørelse om framtidige leverandør(er).

 

UTEAREAL UTENOM GRØNT

Som referert i årsmelding vil styret prøve å få løftet ute/lekeområdet helt sør på fellesområdet mellom bygg 2 og 3. Vi vil ventelig innhente pris for reetablering av det blå støtdempende dekket som er beskadiget og framstår også gjennom lapping som stygt. På bakgrunn av nyheten om en ulykke på et lekeapparat i våres, vil styret vurdere å innhente tilbud på sikkerhetsmessig gjennomgang av våre lekeapparater for å få de sertifisert som sikre. 


GARASJEN

Under skybrudd-regnet for 14 dager siden klarte ikke slam pumpe ved nedkjøring Rubina Ranas gate å ta unna. Vi måtte skjerme tilliggende tekniske rom og bodområde med sandsekker. Dette var vellykket.

Det viste seg også at sandfangkummene på gatenivå som skal bidra til å bufre vannet trengtes å tømmes ved slamsuging. Oppi dette røyk også en av pumpene som skal ta vannet fra garasjen og opp. Denne ble skiftet. Vi har nå anskaffet en tilsvarende pumpe som skal stå i reserve i framtida. Vi må forvente sjokkregn i større grad enn tidligere framover og konsekvensene kan bli betydelige om vi ikke har reservekapasitet. Det er også lagt opp et pumperør opp av garasjen på bygget til nedkjøring som kan igangsettes ved behov for å lense overvann opp på gateplan. En takk til Jan Mehlum som sto på i flere dager her.

LADING

Vi har hatt et tilfelle av vedvarende lading fra en av våre servicekontakter (standard 16 amp) i lengre tid. Det som ble ladet var 1-2 elektriske brukskjøretøy av typen som Postverket også bruker. Vedkommende bruker som leier av en eier som ikke bor i DNG, hadde fått det inntrykk at det var tillatt å benytte disse til å lade kjøretøyene. Faktisk ble 2 sånne kjøretøy ladet samtidig på et stikk med forgreining fra ett til det andre.

Dette er ikke greit.

Disse servicekontaktene er til bruk for handtverkere som bruker borverktøy o. a. i forbindelse med arbeid i garasjen. De er også for plasseier for om nødvendig for å reparere sitt kjøretøy, støvsuge bilen, lade et svakt vanlig bilbatteri til diesel/bensin biler for korte perioder. "Den bjuder vi på". Altså ikke til å lade større elektriske kjøretøy. Det er ikke tillatt utfra dagens el-kjøretøy å lade på vanlige stikkontakter.

Først og fremst på grunn av brannfare. For det andre (knyttet til omfanget) er det tjuveri av strøm.

Vi opplever situasjonen som avklart nå og vedkommende har flyttet til ny plass han leier med godkjent og forbruksmålt ladekontakt.


PLUGPAY

PlugPay overtok ladeansvaret, betalingsansvar overfor oss og utfakturering til kundene fra 1. juni.

Det har foreløbig fungert bra og det har ikke vært klager/henvendelser så langt. Terje Ulsten bidro mye til en sømløs overgang.

På DNG garasje sitt Naborom er det lagt ut info om PlugPay. Garasjeplasseiere som ønsker å etablere ladepunkt bes henvende seg til PlugPay direkte for bestilling av installasjon.


ANSVAR FOR LADEPUNKTET

Det oppsto en situasjon på fredag 7. juni hvor en ladestasjon i U1 var beskadiget/påkjørt/kortsluttet. Dette la ut en kurs (sikringen gikk) og dette berører 2-4 andre ladepunkt. Ansvaret for det beskadigede ladepunktet er ikke DNG Garasjesameie sitt ansvar. Jeg legger ved vedtaket fra det ekstraordinære årsmøtet i 2019 som vedtok investeringen til infrastruktur (ladesløyfe) i hele garasjeanlegget. Denne infrastrukturen er DNG Garasjesameie sitt ansvar også vedlikeholdsmessig. Kostnadene ble også fordelt ut på alle 308 (318) garasjeplasser. Det understrekes som eget punkt i vedtaket fra årsmøtet at kostnadene til etablering og framtidig vedlikehold av ladepunktet opp til hovedkabel er plasseiers ansvar.

DNG Garasjesameie vil derfor ikke dekke kostnader knyttet til plasseiers ladeboks og kabel. Dette ansvaret er det samme som hver enkelt har for å vedlikeholde sitt kjøretøy.

Om det har vært en "hit and run" knyttet til påkjørsel av ladeboksen veit vi ikke. Det er synd om så har skjedd, men det er fortsatt ikke vi som er ansvarlig praktisk eller økonomisk for å utbedre dette.




Ny nettside!

Postet av 0473 Borettslaget Teaterkvartalet Bygg 10 den 12. Jun 2024

Hei!

Vi ønsker å informere om at borettslaget nå har fått en ny nettside i forbindelse med at vi har tatt i bruk Naborom! Denne nettsiden er laget for å gjøre det enklere for alle å holde seg oppdatert om viktige nyheter, hendelser, og annen relevant informasjon om vårt borettslag.

Ny nettside: https://teaterkvartalet10.naborom.no/

På nettsiden finner du:

  • Nyheter og kunngjøringer: Hold deg oppdatert på hva som skjer i borettslaget.
  • Dokumenter: Last ned viktige dokumenter som husordensregler, vedtekter, og årsrapporter.
  • Kontaktinformasjon: Finn kontaktinfo til styret og vaktmesteren.
  • Om borettslaget: Informasjon om borettslagets struktur, vedtekter, husordensregler og annen dokumentasjon.

Vi oppfordrer alle til å besøke nettsiden og bli kjent med den nye plattformen. Din tilbakemelding er viktig for oss, så hvis du har noen spørsmål eller forslag til forbedringer, ikke nøl med å ta kontakt.

Vi håper den nye nettsiden vil bidra til en bedre informasjonsflyt og styrke fellesskapet i borettslaget vårt.

Med vennlig hilsen,

Styret